Cykelordbog
Allround cykel:
En allround cykel er god til lange motionsture og til cykelferier, da de ofte kommer med udvendige gear. Du kan læse mere i vores artikel om cykeltyper.
Aluminiumsstel:
Med et aluminiumsstel får du en let og holdbar cykel.
Automatiske gear:
Finder du en cykel med NuVinci®, betyder det, at den har automatiske gear. Det betyder, at gearene er trinløse, og at du nemmere kan tilpasse gearet til dit behov. Det betyder også, at der ikke er et specifikt antal gear på cyklen, og at du tilpasser modstanden ved at dreje på et greb på styret.
Bagbremse:
Bagbremser findes i alle mulige afskygninger. Vi kan blandt andet nævne: fodbremse, rullebremse, fælgbremse og skivebremse. En fodbremse aktiveres ved at træde tilbage i pedalerne. De andre nævnte typer af bremser aktiveres via et håndbremsegreb på styret.
Bagagebærer-elastik:
En bagagebærer-elastik bruges i stedet for en bagagebærer-klap. Elastikken er monteret nederst på bagagebærerens stivere og sidder op over bagagebæreren. Når man skal have bagage med, løfter man i elastikkerne og lægger bagagen under. På den måde er indkøbsposer og tasker godt sikret under kørsel.
Baghjulsmotor:
På elcykler, der har en baghjulsmotor, sidder motoren i baghjulet. Den giver en naturlig cykeloplevelse. Det skyldes, at det på en almindelig cykel også er baghjulet, der driver cyklen frem. Du kan læse mere i vores artikel omkring motorplacering.
Carbon:
Carbon eller karbon er et meget populært materiale til cykler. Det er et let og stærkt materiale lavet af kulfiber.
Centermotor:
På en elcykel med centermotor sidder motoren i kranken (midten af stellet), og det er med til at give en rigtig god balance og vægtfordeling på cyklen. Det resulterer i afbalancerede køreegenskaber. Du kan læse mere i vores artikel omkring motorplacering.
Chainglide:
En chainglide er et cover, som løber hele vejen rundt om din kæde. Det virker på samme måde som med en lukket kædekasse og holder din vedligeholdelse af cyklen på et minimum.
Citybike:
En citybike er god, både når du skal køre inde i byen, og hvis du skal bruge cyklen til længere ture. Du kan læse mere i vores artikel om cykeltyper.
Display:
En elcykel har ofte et display på styret, som kan vise din fart, hvor mange kilometer du har kørt samt hvor meget batterikapacitet, der er tilbage på dit batteri. På vores cykler er det et LCD-display.
Dynamonav:
Med en dynamonav har man flyttet den gammeldags dynamo fra fælgen ned i navet. Systemet fungerer ved, at magneter inde i navet producerer strøm til lygten. Der er sjældent nødvendigt at vedligeholde noget ved dynamoen. Fordelen med en cykel med navdynamo er, at du altid har kraftigt lys på cyklen.
Elcykel:
En elcykel er, som navnet antyder, drevet at et elsystem. Disse kommer i forskellige mærker. Elsystemet består af et batteri, controller, display og motor. En elcykel må efter dansk lovgivning kun yde assistance op til 25 km/h. Hvis du ønsker at vide mere om elcykler, kan du læse artiklerne på vores elcykelside.
Flexbatteri:
Når man på en elcykel har muligheden for flexbatteri, betyder det, at cyklen kommer uden batteri. Og man derfor har mulighed for at vælge mellem flere batteristørrelser, når man køber cyklen. Derved kan må få en rækkevidde på batteriet der passer til ens behov. Du kan læse mere om elcykler i vores samling af artikler på vores elcykel side.
Forbremse:
En for bremse kan være mange forskellige typer af bremser, fælles for dem alle er at de aktiveres via et håndbremsegreb på styret. De forskellige typer af bremser kan for eksempel være en rullebremse, en fælgbremse eller en skivebremse.
Forhjulsmotor:
En elcykel med forhjulsmotor, har motoren siddende i forhjulet, som navnet også angiver. Når motoren er placeret i forhjulet, så føles det som om du bliver trukket frem på cyklen og en forhjulsmotor giver en god vægtfordeling, når batteriet er placeret under bagagebæreren. Du kan læse mere i vores artikel omkring motorplacering.
Frempind:
En frempind er den komponent der forbinder styr og forgaffel. En frempind kan både være fast og justerbar. Med en justerbar frempind kan man nemt indstille ens cykel, så den passer til de behov man skulle have.
Frontlad:
Et frontlad sidder foran på cyklen, og man så det førhen ofte på budcykler. Et frontlad består ofte af et vertikalt bagstykke, et horisontalt lad og stivere som går fra ladet og som monteres ved for navet. Med et frontlad får man ekstra plads til bagage, især bagage som fylder meget, er nemmere at have på et frontlad. Vil man gerne have frontlad på cyklen, bør man også have en styrlås monteret. Ved at låse styret når man parkere cyklen, så risikere man at forhjulet ikke tipper rundt så cyklen vælter.
Fælgbremse:
Fælg bremser fås i to udgaver, den gammeldags standard med almindelige bremseklør og i en hydraulisk udgave. I begge udgaver sidder der bremseklodser som trykkes mod fælgen, når man presser håndbremsen ned. Med fælgbremser får du effektive bremser, som dog kræver en del vedligeholdelse.
Indfarvede dele:
Til nogle af vores modeller kan man tilkøbe dele som er indfarvet i samme farve som cyklen. Det betyder at man for eksempel kan købe et bagagebærer som er lakeret i samme farve som cyklen og med samme holdbare lak som vi også benytter på cyklen.
Indvendige gear:
Med indvendige gear får du gear som har et minimum af vedligeholdelse. Ofte er det bare gearene der skal strammes eller smøres inden vinter, og det er noget man godt selv kan klare.
Kadence:
Kadence er det antal pedalomdrejninger som du har i minuttet. Her skal begge pedaler hele vejen rundt, før end at det tæller.
Klassisk cykel:
En klassisk cykel er også kaldet en bedstemor cykel og denne type cykel er rigtig god til bykørsel. Du kan læse mere i vores artikel om cykeltyper.
Kranksæt:
Et kranksæt består af pedalarme, klinger og klingebolte, nogle gange følger krankboksen også med i sættet. På en del af vores cykler, er kranksættet indfarvet og det betyder at pedalarme og/eller klingehjulet som beskytter klingen er lakeret i samme farve som cyklen eller i en komplementærfarve.
Kædekasse:
En kædekasse er som oftest udformet i plastik, og omslutter hele din kæde. Derfor er en lukket kædekasse med til at give et minimum af vedligeholdelse på din cykel.
Kædeskærm:
En kædeskærm beskytter dig fra at ramme det øverste af kæden, med dine sko og tøj.
Lak:
Vores lakering foregår på vores egen fabrik i Holland, og er miljøvenlig. Vi giver altid 2 års garanti på vores lakerede dele (forudsat at vedligeholdelse er foregået korrekt).
Vi grunder alle stel og dele, og lakerer herefter disse med 5 lag lak. Det er med til at sikre farveægtheden og gør den mere holdbar. Til slut får stel og dele en klar ”panser” lak, som beskytter påsatte stafferinger og transfers, og som også gør lakke slagfast. Det betyder at den er hårdere og at den kan holde til de knubs cyklen udsættes for i hverdagen.
Lukket kædekasse:
Med en lukket kædekasse er din cykelkæde lukket inde i en omsluttende plastikkasse. Denne er med til at beskytte kæden mod vand, snavs og vejsalt. Det betyder at du med en lukket kædekasse har mindre vedligeholdelse en med en kædeskærm.
Nav:
Et nav er den kasse der sidder midt i dit/dine hjul, hvor på egerne er fastgjort. Disse kommer i forskellige afskygninger alt efter antal gear og efter hvilke bremser der sidder på cyklen.
Overrør:
Overrøret er det øverste rør/del af stellet, der går fra kronrøret ned til sadelrøret. Dette kan også ses i en dobbelt udgave, hvor der løber to individuelle rør ved siden af hinanden.
Pedalarme:
Pedalarme eller krankarme er de to arme som dine pedaler er skruet i og som går ind i krankboksen.
Power Assist:
Power Assist kan fås på nogle elcykler. Denne styres via cyklens gashåndtag, og kan give et ekstra boost når det går op ad bakke.
Ringlås:
En ringlås er monteret fast på stellet, og cyklen låses ved at indsætte nøglen og trykke palen ned. Alle ringlåse på vores cykler er forsikringsgodkendt. På nogle ringlåse kan man indsætte en wire, således at cyklen kan låses fast til for eksempel et cykelstativ.
Rullebremser:
Rullebremsen på en cykel bremser cyklen i navet, og en rullebremse kan side både for og bag. Man kan sammenligne den med bilens rullebremser, de fungerer på samme måde. Med en rullebremse på en cykel kan man, forvente mindre vedligeholdelse end med andre bremse typer.
Sadelpind:
En sadelpind er den pind som sadlen er monteret på, og som går ned i sadelrøret på stellet.
Stafferinger:
Stafferinger er malet på cyklen, dette kan for eksempel være en hånmalet linje som løber ned over en skærm. På vores cykler er alle stafferinger malet ovenpå grundfarven, og er derefter lakeret med en ”panser” lak.
Standard batteri:
Når en elcykel kommer med standard batteri, så betyder det at cyklen bliver leveret med batteri. Og det er ikke muligt at tilkøbe større batterier til cyklen. På nogle modeller kan man dog købe ekstra batterier i mindre udgaver.
Stelnummer:
Et stelnummer findes på cykler der er solgt af danske distributører. For Batavus består det af BA eller AC og efterfølgende 7 tal (Eksempel BA1122334). Et stelnummer er individuelt for din cykel. Du kan læse mere om stelnumre i vores artikel om sikring af cykler.
Styrlås:
En styrlås er monteret mellem styrpinden og kronrøret, og kan sikre at dit forhjul ikke kan svinge rundt, og derved risikere at vælte din cykel. Man har ofte en styrlås monteret når man har kurv eller frontlad på sin cykel.
Stål stel:
Med et stål stel, får du en meget holdbar cykel, men som vægtmæssigt ligger i den tunge ende. Nogle finder det mere behageligt at cykle på en stål cykel, da rammen er stivere end for eksempel i aluminium.
Transfers:
Transfers er en type klistermærket som sidder på din cykel. Det er ofte cykel mærkets navn og hvilken model navn der er tale om, som er klistret på cyklen. På vores cykler sidder alle transfers under vores ”panser” lak, og er derved sikret mod vind og vejr.
Udvendige gear:
Med udvendige gear, opnår man lavere vægt på cyklen og ofte kommer cyklen med mere en 7 gear. Man benytter ofte udvendige gear på sportscykler eller racercykler, da de skifter nemt. Udvendige gear kræver meget vedligeholdelse, både ved rengøring og ved smøring.
Walk Assist:
Walk Assist er en funktion der findes på nogle elcykler. Der kan man via cyklens gashåndtag få cyklen til at trække med op til 6 km/h., på den måde kan man få hjælp når kan for eksempel skal trække cyklen op ad en bakke.