Teknologi

Der findes i dag mange forskellige el-systemer til cykler. Vi har dog valgt at begrænse os til at benytte 2 udvalgte systemer; BOSCH og E-motion®. Hvert system har løsninger med forskellige motorplaceringer og hver løsning og system har sine fordele. El-systemet på en cykel består af cyklens motor, kontroller, display og batteri. Det samlede system er det, der er sammen med dig er med til at drive din cykel. I det følgende fortæller vi om de forskellige typer systemer, som du kan finde på Batavus elcykler. 

Vi anbefaler at du prøvekører elcykler, med flere forskellige typer systemer, inden du køber en elcykel.
Vi benytter kun el-systemer, som lever op til vores høje kvalitetskrav.
BATAVUS DENMARK

BOSCH

Med BOSCH-systemet får du behagelig og kraftfuld trædeassistance sammen med et brugervenligt display og batteri i flot design. 

BOSCH el-systemet findes kun som centermotor og bærer præg af pålidelig tysk kvalitet. Motorerne giver en god support, grundet trippel sensor-systemet og de 5 køregrogrammer. Moment, fart og rotation; disse tre sensorer giver tilsammen en behagelig og præcis support. Som udgangspunkt kan man sige, at BOSCH og generelt centermotor teknologien giver den tætteste fornemmelse på at køre en normal cykel – bare med hjælp til enten bakker, modvind eller ekstra last. Med en centermotor får du motorens vægt placeret centralt på cyklen, des bedre balance og kørekomfort skabes der. Det kan være en fordel både at have både batteri og motor centralt på cyklen.

Vi benytter BOSCH systemet til en stor del af modellerne i vores kollektion. Det er primære forskel på motorerne ligger i Nm-kraften (Newton meter) der gives. Vi bruger 4 forskellige motorer fra BOSCH: 

- Active Line: Den mest universelle motor som dækker langt de flestes behov – 40Nm

- Active Line Plus: Til forbrugeren som skal bruge ekstra power til de daglige gøremål – 50Nm

- Performance Line: Primært brugt på mere eksklusive modeller, oftest med udvendige gear – 65Nm

- Cargo Line: Denne motor er udviklet specielt til ladcykler - 85Nm

Til at monitorere og styre supporten og generelt give oplysninger om cykelturen, har BOSCH udviklet flere forskellige typer displays. Vi har primært valgt at benytte os af  – BOSCH Purion og BOSCH Intuvia. Funktionsmæssigt kan de ”næsten” det samme: Km/t, triptæller, odometer, gennemsnitshastighed, rækkevidde osv. Purion displayet kan du ikke tage det af ved f.eks. parkering. Purion displayet er det mest brugte i vores sortiment. Intuvia displayet er primært brugt på de mere eksklusive modeller, her får du også en ur funktion og du har muligheden for at aftage displayet når du f.eks. parkerer offentlige steder. Enkelte modeller har BOSCH SmartphoneHub. Med denne løsning downloader du BOSCH appen til din smartphone, og benytter denne som cyklens display. Alle display løsninger fra BOSCH kan monteres sammen med alle BOSCH motorer, der kan dog være behov for at skifte kabler i den forbindelse.

BOSCH systemet fås med carrierpack, semi-integreret eller powertube batterier, vi benytter alle typer af batterier. Og placeringen af batteriet varierer fra model til model. Mange af de klassiske modeller er enten monteret med carrierpack (bagagebæremonteret batteri) eller powertube (fuldt integreret batteri i stel). Sidst nævnte, er nyeste teknologi, som giver et mere ”smooth” udtryk på cyklen, da batteriet er gemt af vejen. Powertube løsningen kan samtidig fås med større batteri end resten. Helt op til 625Wh. Carrierpack løsningen er dog stadig den mest brugte og oftest billigste i anskaffelse. Semi-integreret batterier sidder primært på mere sporty eller citybike inspirerede elcykler. På nogle modeller i sortimentet er der på forhånd valgt størrelse. Men på de fleste modeller i sortimentet, benytter vi os af et ”flex” system. Her vælges der fra start af, hvilken størrelse batteri man vil have. Det kan variere mellem 300, 400, 500 og 625Wh.

Et af BOSCH systemets største forcer er, at der kan monteres fodbremse i modsætning til en del andre systemer. Af den simple årsag er det også det mest brugte system i vores danske el-sortiment. Langt størstedelen af sortimentet består af klassiske/unisex cykler. Af den grund er det vigtigt, der sidder fodbremse på cyklerne. Denne tendens er primært at finde i Danmark og for mange forbrugere et ”Must Have”. Vi fokuserer hos Batavus, ekstra på sikkerhed på cyklerne, og derfor er en del af modellerne monteret med 3 individuelle bremser. 2 x kraftige skivebremser/fælgbremser og den ”obligatoriske” fodbremse. Vi har naturligvis også elcykler med BOSCH systemet, som er UDEN fodbremse.

Via disse links kan du læse mere om BOSCH Active Line, BOSCH Active Line Plus, BOSCH Performance Line og BOSCH Cargo Line.

E-motion® Smart

Batavus E-motion® Smart systemet er et alsidigt, effektivt og prisstærkt system. Systemet er at finde på alle vores modeller med forhjulsmotor samt nogle få modeller med centermotor. Elcyklerne med dette system er nemme at betjene, så det er kun et spørgsmål om at sætte sig op på elcyklen og komme af sted.

Systemet består af en motor (forhjuls- eller centermotor), batteri, controller, display og sensor samt kabler til at forbinde cyklens el-komponenter. Det er teknologisk mindre avanceret end eksempelvis BOSCH systemet, men enormt effektivt og behageligt at køre med.

E-motion® Smart systemet, som driver vores forhjulsmotor, er baseret på en rotationssensor, der afgør hvordan assistancen skal gives. Generelt starter motoren med at trække, så snart pedalerne roterer – uanset trådet. Dette er med til at give en behagelig fornemmelse af hjælp, hvor der ikke behøves andet end at holde pedalerne i gang. Stoppes der med at træde, stopper motoren med at assistere. Da motoren er placeret i forhjulet, vil trækkraften ligeledes komme forfra på cyklen. Dette kan give en fornemmelse af ubalance, og er selvfølgelig noget man skal være opmærksom på. I langt de fleste tilfælde kræver det blot en smule tilvænning.

På E-motion® Smart centermotoren er det en moment- samt speedsensor, der afgør, hvordan effekten skal gives, når der trædes. Jo hårdere tråd, des mere effekt gives der - alt afhængigt af valgte assistanceniveau på displayet. Denne løsning vil for mange være det tætteste, man kommer på en ”normal” cykels køreegenskaber. Kraftoverførslen kommer centralt fra cyklen og giver derved en god balance under kørsel. På denne centermotor er det ikke muligt at få fodbremse. På de af vores modeller der har motoren monteret, sidder der 2 x rullebremser.

Styresystemet er et såkaldt ”intelligent” system, som betyder at batteriet er SMART. Når du eksempelvis lader batteriet derhjemme eller på arbejdet, vil lader og batteri selv slå fra, når det er fuldt opladt. Det samme gør sig gældende, hvis der lades under for kolde eller varme omstændigheder.

Til at styre supporten under kørsel bruger vi et Sire-E display. Et lille digitalt display med få oplysninger. På vores E-motion® Smart modeller har vi valgt at fokusere på brugervenlighed ”less is more”. På displayet kan man se km/t samt 2 bjælker med henholdsvis batteri og supportniveau. Derudover er der knapper med tænd/sluk, Walk Assist og lys. Hvis man har behov for flere informationer og indstillinger, er der mulighed for at tilkøbe en dyrere og mere avanceret kørecomputer/display.

Batterierne er alle Carrierpack (bagagebæremonteret batteri) i størrelserne 300, 400 og 500Wh. På mange af modellerne i den danske kollektion, er der allerede forudbestemt batteristørrelser. Primært 400Wh og 500Wh. Men på modeller fra den internationale kollektion er det muligt at vælge ”flex” batterier, hvilket vil sige at man vælger batteristørrelsen, når man bestiller cyklen.