Hvorfor vælge en elcykel
Der er mange fordele ved at vælge en elcykel som transportmiddel. De kan deles op i følgende kategorier motion, økonomi, tid og miljø.
Motion
Mange tænker at en elcykel er for dovne og svagelige mennesker. Men man bør ikke se elcyklen som et hjælpemiddel, det er et transportmiddel for alle. Mange tror ikke at man får motion ved at cykle på en elcykel. Men ofte er det faktisk lige omvendt. Mange tidligere billister ender faktisk med at cykle oftere end de gjorde før de fik en elcykel i stedet for deres almindelige cykel og turene bliver længere.
Med en elcykel kommer man ikke frem uden at man selv skal præstere noget. For at motoren sætter i gang, kræves det at man selv træder i pedalerne. Elcyklen har forskellige assistance niveauer, så man kan selv vælge hvor meget eller hvor lidt hjælp motoren skal give. Hvis man benytter elcyklen til at køre på arbejde, så er det en fordel at bruge så meget hjælp fra cyklen som muligt. Så er man sikker på at man ikke kommer svedig frem. Nå man så skal hjem igen, så kan man uden problemer nøjes med det laveste assistance niveau og samtidig virkelig træde igennem, eller måske endda slukke for motoren helt og udnytte at cyklen er tungere end en almindelig cykel. På den måde presser man sig selv ekstra. Med en elcykel kan man tilpasse assistance niveauet, så man opnår balanceret motion, som passer til ens niveau.
Ved at man oftere tager elcyklen, så øger man også ens generelle sundhed, konditionen bliver bedre og det er godt for dit kredsløb. Når man vælger elcyklen oftere, og derved øger ens sundhedsniveau, så vil man også opnå færre sygedage. På en elcykel bliver man stadig forpustet og pulsen bliver højere. Undersøgelser viser at cykelpendlere spiser sundere, samt ryger og drikker mindre.
Økonomi
Efterhånden har mange et øget behov for at deres transportmiddel skal være billigt. Men det er de færreste som vil undvære komforten. Derfor er elcyklen det oplagte valg.
Når man sammenligner anskaffelses prisen på en elcykel, med for eksempel en bil, så er det tydeligt at der er mange penge at spare. En lille bil kan i dag erhverves for mellem 70.000 og 80.000 kr. Elcyklens anskaffelses pris ligger gennemsnitligt mellem 15.000 og 20.000 kr., det er altså under en tredje del af hvad en bil koster.
Endnu en stor forskel der er mellem bilen og elcyklen, er at der ikke kræves afgifter på elcyklen og det er heller ikke krævet at man skal have en forsikring, som det er med for eksempel ansvars forsikringen på biler.
Men også i drift er elcyklen den klare vinder på prisen. Hvis din bil går i stykker, så er det dyrt at reparere den i forhold til hvad det koster på en elcykel. Benzin og diesel, er også en stor udgift når man er bilejer. På en elcykel koster en opladning omkring 1 kr., det betyder at det er over 10 gange billigere pr. kilometer på elcyklen i forhold til bilen.
For mange vil det at tage en elcykel i stedet for bilen, også betyde at man bliver mindre stresset. Og mindre stress er altid godt for sundheden.
Tid
Vi danskere har en travl hverdag, med arbejde, familie og venner og en begrænset mængde fritid. Så er alt den tid man kan spare, en kærkommen ting. Mange danskere bruger både halve og hele timer hver dag i trafikken. Og dette er ikke på kun at køre fra A til B, der bruges lang tid på langsom trafik ved knudepunkter og på at sidde fast i bilkøer. Med en elcykel kan du blive fri for dette, du kan med lethed overhale bilerne de lange og frustrerende bilkøer. Som ekstra bonus slipper du også for at bruge tid på at finde ledige parkeringspladser.
Benytter du dig af offentlig trafik og har du ofte ventetid, så kan en elcykel være med til at give dig mere tid i hverdagen. Ved at kunne køre hjemmefra og direkte på arbejde, så kan du tage af sted senere end du plejer. På den måde har du mulighed for at sove længere og morgenen bliver mindre stresset.
Miljø
Det at cykle, er en af de reneste former for transport vi kan benytte os af og det er også en af de mest energibesparende. Men en af de forureningstyper man ofte glemmer er støjforurening, og også her er cyklen det gode valg. Det er især i de større byer, at man er plaget af trafikstøj. Cyklen og dens rugbrødsmotor, larmer ikke på samme måde som bilens motor, og især når denne gasser op.
Et af de miljø områder hvor man tydeligt kan se en fordel ved at vælge elcyklen, frem for bilen, er på CO2 regnskabet.
- 1 kilometer i en mellemklasse bil udleder gennemsnitlig 132 gram CO2
- 1 kilometer på elcykel udleder ca. 12 gram CO2
Der er altså gennemsnitligt 120 gram CO2 at spare for hver kilometer man vælger at tage på elcyklen. Hvis man har 12 kilometer på arbejde, og vælger at tage elcyklen både ud og hjem, så sparer man miljøet for 2880 gram CO2 om dagen. Det tal kan være svært at forholde sig til, så man kan sammenligne det med at man på 100 gram CO2 kan sende 10.000 sms’er.
Lidt mere håndgribeligt bliver det når man ser, at for hver kilometer der bliver kørt på elcykel i stedet for bilen, er en økonomisk gevinst for samfundet på 1,34 kr.
En anden, og noget mere ukendt fordel ved at vælge cyklen frem for bilen, er at man er mindre udsat for udstødningsgasser. Dette er især tydeligt man sidder fast i bilkøer, her trækker bilens ventilations system den forankørende bils udstødningsgas med ind. Og man er derved udsat for en højere koncentration af forurening, end hvis man sidder på en cykel.