Din elcykel om vinteren

Selvom en Batavus er bygget i Holland, og derfor født til nordeuropæisk klima med regn, sne og kulde i nogle af årets måneder, så lad os bare sige det, som det er: Fugt og salt (som der strøes meget af i Danmark) er aldrig en cykels bedste venner, og saltet kan også have rigtig træls indflydelse generelt og give ir på de elektriske poler og komponenter.  Kulden har også negativ indflydelse på din elcykels batteri.

Her er derfor nogle gode råd til, hvad du skal være opmærksom på generelt, samt nogle specifikke ting, du skal tænke over, hvis du kører elcykel i vinterhalvåret:

EL-DELENE

Batteriet:

Som elcyklist skal du være forberedt på, at din elcykel ikke kan køre så langt på en opladning om vinteren som om sommeren. Batterierne fungerer bedst i temperaturer ml. 10 og 25 grader, og når temperaturen falder til under 5 grader, falder batterikapaciteten markant. Når der er minusgrader,  vil du kunne opleve, at kapaciteten kan falde 30-40%.

Du bør derfor tage dit batteri med ind, når du holder parkeret, og ikke lade det sidde udenfor på cyklen. Eksempelvis også, hvis du cykler på arbejde, så tag dit batteri med indenfor i arbejdstiden.

Skal du lade på dit batteri, skal du altid sørge for, at dit batteri ikke er koldt, men lad det komme på stuetemperatur, før du sætter det til lader. Du vil ellers opleve, at det ikke kan lade fuldt op, eller du kan endda opleve, at batteriets celler kan tage skade, hvis du lader på det, når det er iskoldt. 

SÅ: Tag batteriet med ind, og få bedre batterikapacitet og længere levetid. Det er en dyr reservedel til din elcykel, som du gerne vil passe på.

Husk at batterier aldrig bør lades på om natten eller uden opsyn. Lad heller ikke dit batteri ”tø” på en radiator eller i en varm solstråle i vindueskarmen. I det hele taget har det bedst af færrest mulige ekstreme temperatur-udsving.

Måske bruger du din elcykel mindre om vinteren end om sommeren. Husk dog stadig på, at holde dit batteri bedst muligt ved lige: Holder du pause fra cyklen, så sørg for, at dit batteri er ca. 90% fuldt ladet, når du "lægger det på vinterferie", men husk også på at lade det ind imellem, ca. en gang om måneden: Bliver det helt tomt og dybdeaflader, kan det ikke altid ”vækkes” igen, og vil ikke længere være anvendeligt.  Holder din elcykel pause i garagen eller skuret, så husk også her, at dit batteri har bedst af at komme ind i stuetemperatur. Lad ikke dit batteri sidde i laderen længere end nødvendigt; tag det fra, når det er færdigtladet. At  "overoplade" dit batteri i længere tid, kan også forkorte batteriets levetid.

 

Display:

Displayet på styret, hvor du tænder for din elcykel, og skruer op og ned for hjælpen, kan også reagere på kulde og derfor virke langsommere. Når der bliver lunere igen, vil data dog igen vises i normal hastighed.

 

Controlleren:

På din elcykel er der en controller, som måler og styrer hastighed, omdrejninger og nogle gange de watt, som du træder i pedalerne. Controlleren er med til at bestemme den hjælp du får fra motoren. Controlleren sidder oftest ved krankboxen,  tæt på pedalerne, eller i et hjul.

Altså nede i en højde, hvor der kan komme rigtigt meget sjap, is og salt på cyklen. Sørg for at rengøre din cykel efter endte køreture, men lad være med at spule din cykel hårdt. Skyl den forsigtigt og tør af med en opvredet klud.

Alle de steder, der er poler eller elektroniske koblingspunkter, kan en kontaktspray være med til, at nedsætte risiko for ir, og derved holde din elcykel i bedst mulig stand. Er du i tvivl, vil din cykelhandler gerne hjælpe dig med gode råd.

ØVRIGE DELE OG RÅD:

De ikke-elektroniske dele, skal også holdes ved lige om vinteren, sådan at du eksempelvis undgår frosne gearkabler, en frossen lås eller alt for meget rust på for eksempel kæden:

Hold din kæde ren og smør den med den rigtige olie, der ikke fryser til. Du kan få den bedste rådgivning hos din cykelhandler.

Din cykelhandler kan også sørge for at smørre dine gearkabler, så der er mindst  mulig risiko for, at der opstår kondensvand i kablet, som fryser med en fuldstændig fastlås cykel som resultat.

Endelig har cykellåsen også godt af at blive smurt med en olie, der ikke hurtigt fryser til. En dyr cykel, der ikke kan låses, bliver man ikke glad ved!

Stil/parker i det hele taget din cykel et tørt sted hvis muligt, så vand og fugt fordamper.

Dæktryk:

Normalt kører rigtigt mange rundt på alt for bløde dæk: Dette forringer både køreglæden, men også dækkets levetid, da det hurtigere kan blive defekt/revne på siderne, ved attid at være klemt lidt for fladt.

MEN: Er vejene glatte af is og sne, er det bedre at køre på lidt blødere dæk. På den måde har du lidt bedre vejgreb og skrider knapt så nemt ud.

Endelig kan du også vælge et dæk med mere profil eller endda pigdæk til vinterbrug.

Lygter:

Vintertid med dårlig sigtbarhed stiller store krav til dine lygter, så du altid kan se og især også BLIVE set. Loven siger, at du skal kunne ses på 300 meters afstand OG tydeligt fra siderne. Så små lygter, der hænger og dingler i en elastik, er simpelthen ikke gode nok.

Batavus har fornyligt introduceret en speciel baglygte, på nogle af vores elcykler, som vil give dig endnu større sikkerhed for at blive set i trafikken. Læs og se mere om lygten her:

https://batavus.dk/v-light-og-vizi-light

…og så er der de kolde hænder:

Hold dig fra stramme handsker når der er meget koldt; der skal være luft omkring fingrene, for luft isolerer og hjælper dig til at holde varmen.  Vælg eventuelt handsker med to lag, og vælg en type handske, der holder dine hænder tørre. Luffer er bedre end handsker, men indrømmet; de kan være besværlige, når du for eksempel også skal trykke på dit display. Så træd i pedalerne; det er med til at producere varme, også ud i hænderne.

Endelig er der hjelmen:

I glat føre, er der alt andet lige større risiko for at falde, så husk nu cykelhjelmen. Der er mulighed for at have en hjelmhue eller et tyndt tørklæde eller pandebånd under, så du også kan holde varmen på ører og pande.

Reflekser:

Loven siger rød refleks bagpå, hvid foran samt reflekser, der kan ses fra siden i dæk eller hjul. Se også på det hav af smarte refleks-løsninger der findes: Refleksjakker, veste, indbygget i handsker, skoovertræk etc.

 

Rigtig god cykeltur i vintervejret!