EL-SYSTEMER

Der findes i dag mange forskellige el-systemer til cykler. Vi har dog valgt at begrænse os til 3 systemer. Yamaha, Bosch og Emotion. Hvert system med forskellige fordele. Systemet på en cykel består af cyklens motor, kontroller, display og batteri. Det samlede system er det, der er med til at drive din cykel. I det følgende fortæller vi om de forskellige typer systemer, som du kan finde på Batavus elcykler. 

Anbefalinger og anmeldelser er gode, men det kan være en god ide at prøve flere forskellige typer systemer, inden man køber sin elcykel.
Vi benytter kun el-systemer, som lever op til vores høje kvalitetskrav.
BATAVUS DENMARK

Yamaha

Yamaha PW serien er et brugervenligt og kraftfuldt el-system. Systemet leverer 70nm trækkraft, og er derfor det kraftigste i sortimentet.

Yamaha systemet giver en god og kraftig support, grundet trippel sensor-systemet og de 4 køreprogrammer. Moment, fart og rotation; disse tre sensorer giver tilsammen en behagelig og præcis support. Som udgangspunkt giver Yamaha og generelt centermotorteknologien, den tætteste fornemmelse af kørsel på en normal cykel – bare med hjælp til enten bakker, modvind eller ekstra last.

Batterierne, vi bruger til Yamaha systemet, er med tiden kogt ned til én slags – et semi-integreret 400wh. I et sådan batteri kan der forventes en rækkevidde på mellem ca. 40-100km per opladning. Når batteri og motor er monteret centralt på cyklen, giver det den mest optimale balance og vægtfordeling under kørsel.

Til at indstille supporten, er der monteret et lille lækkert LCD display på styret. Displayet kan give masser af relevante informationer om din kørsel. Heriblandt odometer, trip, speedometer, batteri status og rækkevidde visning i forskellige supportindstillinger.

På cykler med centermotor ydes der et større træk på kæden end ved en normal cykel. Det betyder, at man skal bruge sine gear med omhu og undgå at skifte gear og træde samtidig. Dette kan med tiden medføre hård slitage. Vi anbefaler altid at starte ud i et lavt gear.

Vælger du en cykel med Yamaha, fravælger du også fodbremsen. Systemet laves kun med kombinationen af 2 håndbremser. Oftest er det hydrauliske skivebremser, som er monteret. Disse bremser sikrer dig, at du kan bremse effektivt og hurtigt. Læs mere om Yamaha systemet her. 

Yamaha systemet levere masser kraft og overskud.

BOSCH

Med Bosch-systemet får du behagelig og kraftfuld trædeassistance sammen med et brugervenligt display og batteri i flot design. Du kan læse mere om de enkelte modellers specifikationer i vores elcykel oversigt.

Bosch systemet findes kun som centermotor og bærer præg af pålidelig tysk kvalitet. Motorerne giver en god support, grundet trippel sensor-systemet og de 5 køregrogrammer. Moment, fart og rotation; disse tre sensorer giver tilsammen en behagelig og præcis support. Som udgangspunkt kan man sige, at Bosch og generelt centermotorteknologien giver den tætteste fornemmelse på at køre en normal cykel – bare med hjælp til enten bakker, modvind eller ekstra last.

Vi benytter BOSCH systemet til en stor del af modellerne i vores kollektion. Vi bruger 3 forskellige motorer fra Bosch: Active, Active Plus og Performance. Den primære forskel ligger i Nm-kraften der gives.

Active: Den mest universelle motor som dækker langt de flestes behov – 40nm

Active Plus: Til forbrugeren som skal bruge ekstra power til de daglige gøremål – 50nm

Performance: Primært brugt på mere eksklusive modeller, oftest med udvendige gear – 65nm

Til at monitorere og styre supporten og generelt give oplysninger til cykelturen, har bosch udviklet flere forskillige typer displays. Vi har primært valgt at fokusere på 2 forskellige – Purion og Intuvia. Funktionsmæssigt kan de ”næsten” det samme: Km/t, trip, odo, gns. hastighed, rækkevidde osv. Purion displayet har dog hverken ur-visning eller mulighed for at tages af ved parkering, i modsætning til Intuvia displayet.
Purion displayet er det mest brugte i vores sortiment – Intuvia displayet er primært brugt på de mere eksklusive modeller. Alle displays fra Bosch kan monteres på alle Bosch motorer, derfor kan man altid udskifte sit display, hvis man har lyst.

Bosch systemet fås med carrierpack, semi-integreret eller powertube batterier. Forskelligt fra model til model. Mange af de klassiske modeller er enten monteret med carrierpack (bagagebæremonteret batteri) eller powertube (fuldt integreret batteri i stel). Sidst nævnte, er nyeste teknologi, som giver et mere ”smooth” udtryk på cyklen, da batteriet er gemt af vejen. Powertube løsningen kan samtidig fås med større batteri end resten. Helt op til 625Wh. Carrierpack løsningen er dog stadig den mest brugte og oftest billigste i anskaffelse. Semi-integreret batterier sidder primært på mere sporty eller citybike inspireret elcykler. På langt de fleste af modellerne i sortimentet er der på forhånd valgt batteritype og størrelse. Køber man eksempelvis en Luca Ego, så er den fra start af født med et carrierpack 400wh batteri. Det er dog muligt at købe modeller fra sortimentet, som kører med ”flex” system. Her vælges der fra start af, hvilken størrelse batteri man vil have. Det varier mellem 300, 400, 500 og 625 Wh.

Et af Bosch systemets største forcer er, at der kan monteres fodbremse i modsætning til andre systemer. Af den simple årsag er det også det mest brugte system i vores danske el-sortiment. Langt størstedelen af sortimentet består af klassiske/unisex cykler. Af den grund er det vigtigt, der sidder fodbremse på cyklerne. Denne tendens er primært at finde i Danmark og for mange forbrugere et ”Must Have”. I den senere tid har Batavus fokuseret ekstra på sikkerhed på cyklerne, og derfor er mange af modellerne monteret med 3 bremser. 2 x kraftige skivebremser/fælgbremser og den ”obligatoriske” fodbremse. Vi har naturligvis også elcykler med Bosch UDEN fodbremse.

Som tommelfingerregel - Jo mere vægt man samler centralt på cyklen, des bedre balance og kørekomfort skabes der. Derfor kan det være en fordel både at have batteri og motor centralt på cyklen.

Via disse links kan du læse mere om BOSCH Active LineBOSCH Active Line Plus og BOSCH Performance Line

Med BOSCH får du et gennemudviklet system krydret med tysk præcision.

Batavus E-motion® Smart

E-motion® Smart er et alsidigt, effektivt og prisstærkt system. Systemet er at finde på alle vores modeller med forhjulsmotor samt nogle få modeller med centermotor. Elcyklerne med dette system er nemme at betjene, så det er kun et spørgsmål om at sætte sig op på elcyklen og komme af sted. 

Systemet består af en motor (forhjuls- eller centermotor), batteri, controller, display og sensor samt kabler til at forbinde cyklens el-komponenter. Det er teknologisk mindre avanceret end eksempelvis Yamaha og Bosch systemet, men enormt effektivt og behageligt at køre med.

Emotion systemet, som driver vores forhjulsmotor, er baseret på en rotationssensor, der afgør hvordan assistancen skal gives. Generelt starter motoren med at trække, så snart pedalerne roterer – uanset trådet. Dette er med til at give en behagelig fornemmelse af hjælp, hvor der ikke behøves andet end at holde pedalerne i gang. Stoppes der med at træde, stopper motoren med at assistere. Da motoren er placeret i forhjulet, vil trækkraften ligeledes komme forfra på cyklen. Dette kan give en fornemmelse af ubalance, og er selvfølgelig noget man skal være opmærksom på. I langt de fleste tilfælde kræver det blot en smule tilvænning. 

På E-motion centermotoren er det en moment- samt speedsensor, der afgør, hvordan effekten skal gives, når der trædes. Jo hårdere tråd, des mere effekt gives der - alt afhængigt af valgte assistanceniveau på displayet. Denne løsning vil for mange være det tætteste, man kommer på en ”normal” cykels køreegenskaber. Kraftoverførslen kommer centralt fra cyklen og giver derved en god balance under kørsel. På denne centermotor er det ikke muligt at få fodbremse. På de af vores modeller der har motoren monteret, sidder der 2 x rullebremser.

Styresystemet er et såkaldt ”intelligent” system, som betyder at batteriet er SMART. Når du eksempelvis lader batteriet derhjemme eller på arbejdet, vil lader og batteri selv slå fra, når det er fuldt opladt. Det samme gør sig gældende, hvis der lades under for kolde eller varme omstændigheder.

Til at styre supporten under kørsel bruger vi et Sire-e display. Et lille digitalt display med få oplysninger. På vores E-motion modeller har vi valgt at fokusere på brugervenlighed ”less is more”. På displayet kan man se km/t samt 2 bjælker med henholdsvis batteri og supportniveau. Derudover er der knapper med tænd/sluk, walkassist og lys. Hvis man har behov for flere informationer og indstillinger, er der mulighed for at tilkøbe en dyrere og mere avanceret kørecomputer/display.

Batterierne er alle Carrierpack (bagagebæremonteret batteri) i størrelserne 300, 400 og 500wh. På mange af modellerne i den danske kollektion, er der allerede forudbestemt batteristørrelser. Primært 400 og 500wh. Men i den internationale kollektion er det muligt at vælge ”flex” batterier, hvilket vil sige at man vælger batteristørrelsen, når man bestiller cyklen. Læs mere om vedligeholdelse af dit batteri her.

Batavus E-motion® Smart er et alsidigt, effektivt og prisstærkt system, som er perfekt til dagligdagens behov.