Når frosten driller...
Vi har allesammen prøvet det... Det er en kold vinter morgen, vi hopper på cyklen, sætter igang og skifter gear, så vi kommer hurtigt afsted på job. Men der sker ingenting :-l Selv om at gearskifteren viser 5. gear, så hjuller benene stadig rundt i 1. gear. Så ved man bare at det bliver en lang dag, og at cykelturen nu kommer til at tage alt for lang tid. Men hvorfor er det at det sker hver eneste vinter?
Det har en meget simpel forklaring - det er små dråber af vand inde i gear kablet, som fryser når frosten sætter ind. Derfor kan man ikke skifte gear.
Men du kan faktisk sikre dig at det ikke sker. Med et hurtigt pitstop forbi din cykelhandler inden frosten sætter ind, så har du funktions dygtige gear hele vinteren. Cykelhandleren sørger for at blæse eventuelt vand ud af kablerne og "propper" dem derefter med smørrefedt, således at der ikke trænger vand ind igen. Skulle skaden være sket, så fortvivl ikke. Din cykelmekaniker kan sagtens fjerne vandet, når først cyklen er tøet op igen.
Hvad bør du ellers gøre for din cykel?
At iklæde cyklen varmt tøj er ikke et hit. Men tilgengæld vil din cykel rigtig gerne bade lidt oftere om vinteren.Sjap og salt er cyklens værste fjende. Og cyklens levetid forlænges, hvis du forkæler den med ekstra vask i løbet af vinteren. Skyl ofte cyklen af for salt og snavs med en vandekande med lunkent vand (benyt ikke vand med hårdt tryk, fx. en højtryksrenser). Husk at stille cyklen frostfrit efter vask, du kan også tørre det væreste vand væk med en blød bomuldsklud.
Er cyklen først rigtig beskidt og ønsker du at give ekstra forkælelse til din cykel, så kan du bruge mild flydende sæde, som fx opvaskemiddel (går du all in, kan du købe special sæbe til cykler hos en cykelhandler) og en blød børste til at vaske cyklen. Det er også en rigtig god ide at rense kæden for snavs, her kan det være en rigtig god ide at købe en kæderens fra din forhandler. Husk at smørre kæden efter vask.
Vil du vide mere om hvordan du forkæler din cykel, så kan du læse mere her.