Vinter og elcykler

I løbet af vinteren vil det være en rigtig god ide at sørge for at, vaske og smøre din cykel ofte. Det våde vejr og den vejsalt som benyttes, er hård ved din cykel. Det er også vigtigt at kontrollere at dæktrykket er korrekt på din cykel og at dine bremser virker som de skal.

Generelt har din elcykel bedst af at stå tørt. Så parker altid din elcykel under et halvtag, i en garage eller i en cykelkælder. Og tag altid batteriet med dig indenfor, når det er muligt.

De lave temperature vi oplever i vinter halvåret, vil nedsætte dit batteris rækkevidde. Her på siden kan du læse mere om hvilken effekt kulden har på din elcykel. Og få nogle gode råd til hvordan du kan undgå, en alt for stor negativ effekt på din elcykels batteri.

Vask af din cykel

Når du skal vaske din elcykel, så benyt aldrig en højtryksrenser eller anden vand-spreder med tryk. Skyl i stedet cyklen over med en haveslange eller vandekande. Herefter kan du spraye med en rensevæske som er beregnet til cykler, på områder som er ekstra beskidte, for eksempel på stellet omkring kæden.  Benyt en blød børste eller klud for at fjerne det sidste snavs. På resten af cyklen kan en mild flydende sæbe benyttes. Sørg altid for at skylle cyklen grundigt, efter brug af sæbe og andre rengøringsmidler.

Pas på med at hælde for meget vand over dit batteri og controller. Benyt i stedet en hårdt opvredet klud, og tør plastikken over med denne.

Er din kæde meget beskidt, så benyt en kæderens for at fjerne gammelt olie og snavs. Sørg for at skylle kæden grundigt efter brug af kæderens.

Efter vask kan du lade elcyklen stå og tørre eller benytte en bomuldsklud til at tørre cyklen efter. Vil du gøre rengøringen nem næste gang, så findes der forskellige sprays, som kan benyttes efter du har vasket cyklen. Sprayen lægger en hinde på elcyklens stel, som gør det nemmere at fjerne skidt og snavs næste gang cyklen skal vaskes.

Gennem vinteren kan det være en fordel at man ofte skyller elcyklen over med lunken vand. På den måde får man skyllet vejsaltet af cyklen, så denne ikke tærer på stel og sliddele. Vær dog opmærksom på at stille cyklen et frostsikkert sted, som for eksempel i en garage. Så er du sikker på at delene på elcyklen, ikke fryser efter kontakten med vandet.

Er din kæde meget beskidt, så benyt en kæderens for at fjerne gammelt olie og snavs

Smøring af cykel

Efter du har vasket din elcykel bør du altid sørge for at smøre din cykel. Kæden er det vigtigste element der skal smøres. Benyt altid en olie som er beregnet til cykelkæder. Vær ekstra grundig når du har benyttet kæderens, her er kæden blevet renset for det beskyttende lag olie der sad på og det er derfor vigtigt at denne bliver grundigt smurt igen. Vær også opmærksom på at vælge en kædeolie som passer til den sæson som cyklen skal køre i. I løbet af vinteren er det en god ide at smøre kæden lidt oftere.

Sjap og salt er generelt hård ved cyklens bevægelige dele. Det er derfor vigtigt at du også husker at smøre dine gear og tandhjul. Hvis du vil være sikker på at din elcykel er klar til brug hele vinteren, så bør du minimum en gang om ugen smøre alle de bevægelige dele; kæde, tandhjul og gear.

Ønsker du at være ekstra god ved din elcykel, så kan du smøre alle aluminiums-, krom- og ståldele med en syrefri vaseline. Derved kan du undgå en eventuel oxidering af metallerne.

Sjap og salt er generelt hård ved cyklens bevægelige dele

Vedligeholdelse

Når du har vasket og smurt din cykel, så er det vigtigt at du foretager et par tjek af din elcykel.

Kontroller at dæktrykket på din elcykel er som det skal være. Du kan finde din cykels korrekte dæktryk i din brugervejledning. Når cyklen er pumpet korrekt, så kan dette være med til at du undgår punkteringer og på en elcykel er et korrekt dæktryk med til at forlænge rækkevidden. Har dækket revner eller er mønstret slidt, bør du udskifte dækket.

Det er også vigtigt at du kontrollerer om dine bremser er effektive og at de bremser hurtigt. Har din elcykel fodbremse, så skal baghjulet kortvarigt blokeres, når du laver en hård opbremsning. Din cykels håndbremse/rullebremse, skal tage godt fat når du bremser, uden at bremsegrebet bliver trykket helt i bund. Hvis dette ikke er tilfældet er det vigtigt at du får justeret dem, således at du sikkert kan lave en nødopbremsning. I de fleste tilfælde er det bedst at lade din forhandler justere dine bremser.

Cyklens kæde må heller ikke være for løs, hvis den hænger for meget bør man få kæden strammet op. En for slap kæde, kan resultere i at kæden hopper af, og så vil en eventuel fodbremse ikke længere virke.

Det er også en god ide at tjekke at lygterne virker og at alle de lovpligtige reflekser sidder på cyklen. Vinterhalvåret har mange mørke timer, og selv midt på dagen kan det være gråt og tåget. Det er vigtigt for både din egen og andre trafikanters sikkerhed at du er synlig i trafikken.

Det en god ide at få frostsikret gearene og bremsekablerne på din elcykel. Her er det en fordel at få din forhandler til at hjælpe, da kablerne skal skilles ad og smørres, således at der ikke kommer is-propper ind i kablerne og blokerer disse.

Men en ting du selv kan ordne, er at smøre din cykellås med en låseolie, som er beregnet til vinterbrug. Hvis ikke låsen bliver smurt, kan du risikere at nøglen ikke kan dreje rundt og i værste tilfælde at nøglen derved knækker i låsen.

Det er også vigtigt at du kontrollerer om dine bremser er effektive og at de bremser hurtigt

Rengøring af lader

Er din lader blevet beskidt, kan denne rengøres med en hårdt opvredet klud. Benyt aldrig stærke kemiske rengøringsmidler eller væsker som skrubber eller slider på laderens overflade.

Benyt aldrig stærke kemiske rengøringsmidler

Ekstra vedligeholdelse

På en elcykel er der nogle få ekstra ting der er gode at gøre, efter at cyklen er blevet vasket og smurt.

Benyt gerne kontaktspray på batteriets poler, samt på controllerens poler. Det er med til at hindre at vand og snavs trænger ind.

For at vedligeholde plastikken på batteriet og på kontrolleren, så kan du behandle dette med en silikone spray. Benyt en bomuldsklud og spray lidt silikone på kluden, og gnub plastikken på batteriet og kontrolleren. Tør dog ikke hen over polerne med kluden.

Benyt gerne kontaktspray på batteriets poler, samt på controllerens poler

Opladning af elcykel

Vær forsigtig når du sætter laderen i dit batteri og når du tager den fra. Hvis laderens koblingspunkter bliver beskadiget, så vil batteriet ikke kunne lades længere. Og i nogle tilfælde vil man skulle investere i en ny lader. På de fleste laderstik er der en forhøjning som skal føres ind i en tilsvarende rille i batteriet. Sørg altid for at disse to er lige ud for hinanden, inden du presser laderstikket ind i batteriet. Er du i tvivl kan du altid få din forhandler til at vise dig hvordan du skal gøre. 

Oplad altid dit batteri ved stuetemperatur. Når du skal oplade dit batteri i vinterhalvåret, er det vigtigt først at sætte batteriet i laderen når batteriet har opnået stuetemperatur. På den måde sikre man sig at eventuel kondensvand fra temperatur skiftet er væk, således at denne ikke kan beskadige batteriet.

Oplad gerne dit batteri hver gang du har været ude og køre. Jo oftere du lader, jo bedre er det. Vent derfor ikke til du har kørt batteriet fladt. Hvis du ikke benytter din cykel ret tit, bør du som minimum lade batteriet 1-2 gange om måneden.

Sluk altid for laderen når du tager batteriet fra eller når batteriet er ladet op.

Jo oftere du lader, jo bedre er det

Displays

LCD-displays har den egenskab, at de reagerer langsommere ved lave temperaturer. Dette betyder ikke, at displayet er defekt. Når omgivelsestemperaturen stiger, vil data blive vist med normal hastighed igen.

LCD-displays reagerer langsommere ved lave temperaturer

Batteripakker

En velkendt egenskab ved alle Li-ion-batterier er, at de er følsomme i lave temperaturer. Dette skyldes, at den anvendte kemi er modtagelig for temperaturvirkninger. Det betyder, at ved temperaturer under 10º er opladningstiden generelt længere, og der er mindre effekt og mindre energi tilgængeligt. Det er en god ide at huske på dette og at advare kunderne om det.

Batteristyresystemet (BMS) påvirker også ION-teknologi batteripakkerne (både Li-ion og NiMH). Dette reducerer effekten ved lave temperaturer for at forlænge levetiden af batteriet.

Styrken vil blive væsentligt reduceret ved lave udetemperaturer. Dette skyldes, at energien i batteriet ikke flyder så let når det er koldt. Ved temperaturer under 10°, skal du tage hensyn til et 10% tab, og ved temperaturer under 0° kan kulden endda medføre et tab på 15-25% af effekten. Det betyder, at hvis du eksempelvis har haft en rækkevidde på 40 km ved 20°, vil den være ca. 10 km mindre ved 0°. I modsætning til aldringseffekten, er temperatureffekten dog midlertidig. Så når den omgivende temperatur stiger igen, vil rækkevidden vende tilbage til det gamle niveau. Dette gælder også for batteriets opladningstid. Jo lavere temperaturen er, jo længere tid tager det at oplade.

Ved temperaturer under 0° kan kulden medføre et tab på 15-25%

Tips til at passe på dit batteri

Hvis du parkerer din cykel i et skur, hvor det om vinteren kan blive meget koldt, så vil den lave temperatur være med til at forringe dit batteris rækkevidde. Du bør derfor altid opbevare dit batteri ved stuetemperatur, og i samme position som på den måde det er placeret på din cykel. For eksempel liggende vandret, hvis det sidder under dit bagagebærer. Udsæt ikke dit batteri for direkte sollys, under længere tids opbevaring.

Når du benytter dit batteri om vinteren, så er det en rigtig god ide at tage batteriet med indenfor når du parkerer cyklen i længere tid. For eksempel mens du er på arbejde.

Udsæt ikke dit batteri for direkte sollys