Teknologi

Til elcykler findes der i dag mange forskellige teknologier, hver type af teknologi har sine fordele. Teknologien på en cykel består af cyklens motor, kontroller, display og batteri. Teknologien er det samlede system der er med til at drive din cykel. I det følgende fortæller vi om de forskellige typer teknologi som du kan finde på Batavus elcykler. 

Til elcykler findes der i dag mange forskellige teknologier, hver type af teknologi har sine fordele.
Vi benytter kun systemer og teknologier til vores elcykler, som lever op til vores høje kvalitetskrav.
BATAVUS DENMARK

Yamaha teknologi

Yamaha PW serien er et lydsvagt og fleksibelt system, der har en kraftfuld og pålidelig motor. På Batavus modellerne med Yamaha teknologien, findes der to størrelser af lithium-ion batterier:

Razer, Senero, Zonar E-go® og Harlem E-go® / 400 Wh - rækkevidde mellem 40 og 90 km.

Stream / 500 Wh - rækkevidde mellem 60 og 120 km.

Yamaha systemet giver en god støtte takket være PW seriens, trippelte sensor system og de tre køregrogrammer. De tre sensorer måler hvor hårdt du træder i pedalerne og giver mere assistance jo mere kraft du selv lægger i dit tråd. Det avancerede LCD display har mange spændende og brugbare funktioner, som kan give dig information om din kørsel gennem for eksempel odometeret, speedometeret, batteri- og assistance kraft indikatorer og meget andet. 

Batavus modellen Stream, er udstyret med vores sikre Batavus Aerflow lygter, som gør dig ekstra synlig i trafikken. Både Stream og Razer modelen er udstyret med Magura fælgbremser, som er sikre og effektive bremser, der er ekstra funktionelle hvis du kører i bakket terræn. Desuden kan vi nævne at Batavus Razer, i Holland er blevet anerkendt med en pris fra Goed Industrial Design (GIO), i kategorien Originalitet.

Med Yamaha systemet på din elcykel får du først og fremmest en centermotor, der trækker med et højt moment. At motoren er placeret omkring kranken, betyder at cyklen ikke trækker på hjulene men pedalerne. For mange føles dette optimalt og de fleste oplever dette som komfortabelt og naturligt. Sensoren, som registrerer den kraft som cyklisten træder i pedalerne med er indbygget i motoren, og derfor godt beskyttet.

En anden fordel er, at tyngdepunktet ligger lavt på cyklen, og at det er nemmere at f.eks lappe dæk, når motoren ikke er monteret i et af hjulene.

På cykler med centermotor udøves der stort træk på kæden, og det betyder, at man skal bruge sine gear med omhu, da man da også trækker hårdt, når man skifter gear på et almindeligt gearnav. Det er derfor tilrådeligt ikke at træde, i det øjeblik man skifter gear. Man bør også altid starte ud i et lavt gear: Træder du hårdt, har motoren det også hårdt.

En centermotor har også en lidt højere knurrende lyd, som kommer fra tandhjulene i motoren, og denne lyd kan variere fra cykel til cykel og har at gøre med cyklistens træde-rytme og hvor hårdt den enkelte træder. Cyklens sensor er en såkaldt kraftsensor, og måler hvor megen styrke cyklisten lægger i pedalerne, og den hjælp du får fra motoren er altså afhængig af din egen styrke. Dette føles naturligt, men betyder at du også selv må levere lidt.

Vælger du en cykel med Yamaha fravælger du også fodbremsen, idet systemet kun laves med kombinationen af 2 håndbremser. På Batavus cyklerne er der altid monteret en hydraulisk bremse på disse cykler, enten en Magura fælgbremse eller en hydraulisk skivebremse. Disse bremser sikrer dig, at du kan bremse effektivt og hurtigt.

Yamaha systemet er vores mest kraftfulde system og især den stærke centermotor er med til at give dig den hjælp du behøver, også når cyklen er tungt lastet. 

Yamaha systemet er vores mest kraftfulde system og især den stærke centermotor er med til at give dig den hjælp du behøver, også når cyklen er tungt lastet.

BOSCH teknologi

Vi benytter BOSCH systemet, til udvalgte modeller i vores kollektion. På vores modller benytter vi os af  BOSCH Electric Drive systemet - BOSCH Active.

Begge systemer er kendetegnet ved at kravet til dit energiniveaue er begrænset, og at de begge yder en behagelig og funktionel trædeassistance. Elcyklerne med BOSCH systemerne er nemme at betjene så det handler kun om at sætte sig op på cyklen og komme af sted. Du kan læse mere om de enkelte modellers specifikationer i vores elcykel oversigt.

BOSCH systemerne er meget driftsikre, og de kombinerer komfort med fleksibilitet. Teknologien giver en behagelig assistance, som sammen med de forskellige køreprogrammer giver en let og komfortabel kørsel. Elcyklerne med BOSCH teknologi er meget velegnede til kørsel i byen, men de kan også sagtens bruges til længere motionsture.

Med Batavus elcykler der benytter BOSCH systemet, får du en elcykel med en kraftfuld og lydløs motor. BOSCH motoren sidder på kranken, og den lave centrale placering og derved det lave tyngdepunkt giver fine og stabile køreegenskaber, og derfor føles trædeassistancen også naturlig. BOSCH Electric Drive systemerne har et batteri på 400 Wh og/eller 500 Wh, alt efter model, og lithium-ion batteriet lades hurtigt op og giver en langvarig, komfortabel trædeassistance og lang rækkevidde. Vores BOSCH modeller er monteret med Batavus Aerflow forlygte, bagagebærer med Aerflow baglygte, samt justerbar frempind. Disse komponenter og BOSCH teknologien er med til at give optimal komfort.

Alle BOSCH modellerne har centermotor, som gør det muligt at have forskellige typer af gear på cyklerne. Alt efter hvilken model man vælger kan man få indvendige gear, udvendige gear og automatiske gear. At motoren er placeret omkring kranken, betyder at cyklen ikke trækker på hjulene men pedalerne. For mange føles dette optimalt og de fleste oplever dette som komfortabelt og naturligt. Sensoren, som registrerer den kraft som cyklisten træder i pedalerne med er indbygget i motoren, og derfor godt beskyttet.

Med et BOSCH system får du en pålidelig cykel som ikke har høje krav til hvor effektivt dit tråd på cyklen er. Det betyder at cyklen er meget ældre venlig og den kan benyttes af mange. 

En anden fordel er, at tyngdepunktet ligger lavt på cyklen, og at det er nemmere at f.eks lappe dæk, når motoren ikke er monteret i et af hjulene.

På cykler med centermotor udøves der stort træk på kæden, og det betyder, at man skal bruge sine gear med omhu, da man da også trækker hårdt, når man skifter gear på et almindeligt gearnav. Det er derfor tilrådeligt ikke at træde, i det øjeblik man skifter gear. Man bør også altid starte ud i et lavt gear, på samme måde som når man i en bil sætter i gang i første gear.

En centermotor har en lidt højere knurrende lyd, som kommer fra tandhjulene i motoren, og denne lyd kan variere fra cykel til cykel og har at gøre med cyklistens træde-rytme og hvor hårdt den enkelte træder. Cyklens sensor er en såkaldt kraftsensor, og måler hvor megen styrke cyklisten lægger i pedalerne, og den hjælp du får fra motoren er altså afhængig af din egen styrke. Dette føles naturligt, men betyder at du også selv må levere lidt.

Vælger du en cykel med Bosch kan du godt få en fodbremse, men Batavus monterer altid to håndbremser på BOSCH cyklerne også, så de leveres med kombinationen af 2 håndbremser og én fodbremse, som er bygget ind i motoren.

Via disse links kan du læse mere om BOSCH Electric Drive og BOSCH Active Line.

 

Med et BOSCH system får du en pålidelig cykel som ikke har høje krav til hvor effektivt dit tråd på cyklen er.

Batavus Easy® med ION®-teknologi

Vælger du en Batavus elcykel med ION-teknologi, så vælger du den mest avancerede elcykel på markedet. ION-teknologi giver præcision, komfort og fleksibilitet.

 

Elcyklens egenskaber tilpasser sig direkte efter hvordan du kører på cyklen, teknologien aflæser hvor hårdt du træder i pedalerne (din trædekraft) og er afhængigt af hvilket køreprogram der vælges via cyklens display. Resultatet er perfekt komfort, en lydløs motor og en behagelig og naturlig trædeassistance.

  

Batavus Easy® ION-teknologi er et system vi selv har været med til at udvikle, og som vi hele tiden bruger tid på at opdatere og optimere. Så du altid har den bedste køreoplevelse. ION-teknologien tillader desuden at din Batavus forhandler kan aflæse alle dine cykeldata og på den måde yde en ekstra service, ved at opdatere din cykel med ny software og nye køreprogrammer, eller ved at kunne vejlede dig i hvordan du får mere ud af dit batteris rækkevidde.

 

Med Batavus Easy® ION-teknologi får du en effektiv elcykel som enten har en forhjulsmotor med indvendige  gear eller en baghjulsmotor med udvendige gear. Systemet har 5 køreprogrammer som er med til at give dig præcis den assistance du behøver. Batavus Easy® ION-teknologi har flexbatteri, som giver dig mulighed for at vælge mellem 4 forskellige batteri størrelser. Denne teknologi fås på flere forskellige modeller, de er gearet forskelligt og derfor har de også forskellig rækkeevne.

 

 

Mont Blanc Easy®, Wayz E-go®Control 26" og Fuze E-go®Exclusive

300 Wh som giver mellem 25 og 95 km. i rækkevidde

400 Wh som giver mellem 30 og 130 km. i rækkevidde

500 Wh som giver mellem 35 og 160 km. i rækkevidde

600 Wh som giver mellem 40 og 190 km. i rækkevidde

 

Wayz E-go® Eksklusiv

300 Wh som giver mellem 30 og 70 km. i rækkevidde

400 Wh som giver mellem 35 og 100 km. i rækkevidde

500 Wh som giver mellem 40 og 120 km. i rækkevidde

600 Wh som giver mellem 45 og 140 km. i rækkevidde

 

 

Resultatet er perfekt komfort, en lydløs motor og en behagelig og naturlig trædeassistance.

Batavus E-go® E-motion®-teknologi

Batavus E-go® E-motion®-teknologi er vores eget basis system, som vi selv har været med til at udvikle og teste. Systemet er under konstant optimering for at vi kan give den bedste kvalitet, således at man opnår den bedste køreoplevelse på vores E-go® E-motion® cykler. Med Emotion systemet vælger du en elcykel, hvor motoren er monteret i cyklens forhjul. Fordelene med en forhjulsmotor er, at den er relativ simpel, robust og forholdsvis billig i forhold til f.eks centermotorerne.

E-go® E-motion®-teknologien, er et pålideligt og effektivt system og er kendetegnet ved at man har en behagelig og funktionel trædeassistance. Elcyklerne med denne teknologi er nemme at betjene, så det er kun et spørgsmål om at sætte sig op på elcyklen og komme af sted. At motoren er i forhjulet gør naturligvis, at cyklen føles tungere fortil, og at man derfor skal være mere opmærksom, hvis man tager hurtige sving. Cykler med forhjulsmotor er forsynet med en udvendig sensor, som måler cyklistens tråd.

Med denne teknologi er energi forbruget begrænset. Denne teknologi kommer både med flexbatterier og standard batterier, og dette giver dig mulighed for selv at vælge hvilken batteri størrelse du ønsker og dermed også hvor lang rækkevidde. Du kan se specifikationerne for den enkelte model i vores elcykel oversigt.

E-motion® -teknologien er en driftsikker teknik som kombinerer komfort med fleksibilitet. Teknologien giver en behagelig assistance som sammen med de forskellige køreprogrammer giver let og komfortabel kørsel. Elcykler med E-motion®-teknologien er særdeles velegnede til brug i byen, men kan også bruges til længere ture. Og alt efter hvor langt du har brug for at køre kan du, på nogle modeller, vælge den størrelse af batteri du vil få brug for.

Vores E-motion® cykler kommer i en lang række designs og i forskellige typer af cykler. Her kan du få alt fra den almindelige citybike til den klassiske cykel med og uden ekstra komfort. På vores modelside kan du læse mere om den enkelte cykel og hvilke fordele den har. Man kan kombinere en forhjulsmotor med alle typer gearsystemer, både nav-gear og udvendige gear. For mange er det vigtigt at have en fodbremse på cyklen, idet det er det mange er vokset op med og føler sig tryggest ved, og det er muligt med en elcykel med forhjulsmotor. Det betyder ikke noget for motorens trækkraft hvilket gear man starter ud i; men det er altid tilrådeligt at starte i et lavt gear, da det ellers tager en del strøm fra batteriet.

Til E-motion® systemet kan du få 300 eller 400W batterier. Nogle modeller leveres dog med et standard batteri, til andre kan man selv vælge batteri størrelse. Som noget nyt kan man nu også tilkøbe en hurtig-lader til dette system, så man kan lade sit batteri endnu hurtigere end tidligere.

Batavus E-motion® E-go®-teknologi er vores eget basis system, som vi selv har været med til at udvikle og teste.

Batavus E-go® E-motion® Special Edition

Batavus E-go® E-motion® Special Edition teknologien er en overbygning til E-motion®-teknologien.Vi har selv har været med til at udvikle og teste teknologien. Systemet er under konstant optimering for at vi kan give den bedste kvalitet, således at man opnår den bedste køreoplevelse på vores Special Edition cykler.

E-go® E-motion® Special Edition, er et pålideligt og effektivt system og er kendetegnet ved at man har en behagelig og funktionel trædeassistance. Elcyklerne med denne teknologi er nemme at betjene, så det er kun et spørgsmål om at sætte sig op på elcyklen og komme af sted. Med systemet vælger du en elcykel, hvor motoren er monteret i cyklens forhjul. Fordelene med en forhjulsmotor er, at den er relativ simpel, robust og forholdsvis billig i forhold til f.eks centermotorerne. At motoren er i forhjulet gør naturligvis, at cyklen føles tungere fortil, og at man derfor skal være mere opmærksom, hvis man tager hurtige sving.

Cykler med forhjulsmotor er forsynet med en udvendig sensor, som måler cyklistens tråd. Man kan kombinere en forhjulsmotor med alle typer gearsystemer, både nav-gear og udvendige gear. For mange er det vigtigt at have en fodbremse på cyklen, idet det er det mange er vokset op med og føler sig tryggest ved, og det er muligt med en elcykel med forhjulsmotor. Det betyder ikke noget for motorens trækkraft hvilket gear man starter ud i; men det er altid tilrådeligt at starte i et lavt gear, da det ellers tager en del strøm fra batteriet.

Med dette system, er energi forbruget begrænset. Teknologien kommer både med flexbatterier og standard batterier, alt efter model og dette giver dig mulighed for selv at vælge hvilken batteri størrelse du ønsker og dermed også hvor lang rækkevidde. Du kan se specifikationerne for den enkelte model i vores elcykel oversigt. Som noget nyt kan man nu også tilkøbe en hurtig-lader til dette system, så man kan lade sit batteri endnu hurtigere end tidligere.

Special Edition er en driftsikker teknik som kombinerer komfort med fleksibilitet. Teknologien giver en behagelig assistance som sammen med de forskellige køreprogrammer giver let og komfortabel kørsel. Elcykler med E-motion® Special Edition er særdeles velegnede til brug i byen, men kan også bruges til længere ture. Og alt efter hvor langt du har brug for at køre, kan du på nogle modeller vælge den størrelse af batteri du vil få brug for.

Vores E-motion® Special Edition cykler kommer i forskellige designs. På vores modelside kan du læse mere om den enkelte cykel og hvilke fordele den har.  

Det intelleligente system på Special Edition cyklerne, gør at du altid kan have laderen sat til batterier når du ikke benytter cyklen. Når batteriet er ladet helt op, så slår laderen selv fra. Og står cyklen stille i længere tid, så starter laderen selv op igen, når batteriet igen trænger til ny energi. Det sikrer at du ikke ender med et batteri som er afladet og ikke vil virke efter foreksempel en vinterpause, hvor du ikke benytter cyklen.

Har du ikke mulighed for at have batteriet sat til ladning hele tiden, så bør du som minimum lade dit batteri helt op to gange om måneden i der perioder du ikke benytter cyklen. Og du kan med fordel lade batteriet op hver gang du har været ude og køre, i stedet for at vente til hver gang det næsten er løbet tør for strøm. Du kan læse mere om vedligeholdelse af dit batteri her. 

 

Batavus E-motion® Special Edition har vi udviklet til at give dig masser af komfort og et intelligent lade system som passer sig selv.

Batavus E-motion® Smart teknologi

Batavus E-go® E-motion® Smart teknologien er en overbygning til E-motion®-teknologien.Vi har igennem hele forløbet selv været med til at teste og udvikle teknologien. E-motion®-teknologien er ligesom vores andre teknologier altid under konstant overvågning, så vi kan optimere teknologien for at vi kan give den bedste kvalitet, således at man opnår den bedste køreoplevelse på vores cykler.

Teknologien giver et pålideligt og effektivt system der er kendetegnet ved at man har en behagelig og funktionel trædeassistance. Vores elcykler med denne teknologi er nemme at betjene, så det eneste det kræver af dig er, at sætte dig op på elcyklen og komme af sted. Elcyklerne har forhjulsmotor og det betyder at man kan udstyrre cyklerne med alle typer gearsystemer, både nav-gear og udvendige gear. For mange er det vigtigt at have en fodbremse på cyklen, idet det er det mange er vokset op med og føler sig tryggest ved, og det er muligt med en el-cykel med forhjulsmotor. Det betyder ikke noget for motorens trækkraft hvilket gear man starter ud i; men det er altid tilrådeligt at starte i et lavt gear, da det ellers tager en del strøm fra batteriet.

Med Smart systemet, begrænser man energiforbruget. E-motion® Smart teknologien kommer både med flexbatterier og standardbatterier, hviliket giver dig mulighed for selv at vælge hvilken batteri størrelse du ønsker og dermed også hvor lang rækkevidde. Du kan se specifikationerne for den enkelte model i vores elcykel oversigt.

E-motion® Smart er en driftsikker teknik som kombinerer komfort med fleksibilitet. De forskellige køreprogrammer giver en let og komfortabel kørsel i samarbejde med teknologien, som giver en behagelig assistance. Elcykler med E-motion® Smart er særdeles velegnede til brug i byen, men kan også bruges til længere ture. 

Vores E-motion® Smart cykler kommer i flere forskellige designs. På vores oversigtsside under elcykler kan du læse mere om cyklerne med smart systemet og hvilke fordele de har. Alle E-motion® Smart cykler kommer med forhjulsmotor og indvendige gear. 

Det intelleligente system på E-motion® Smart cyklerne, gør at du altid kan have laderen sat til batterier når du ikke benytter cyklen. Når batteriet er ladet helt op, så slår laderen selv fra. Hvis du i længere tid ikke benytter cyklen, så kan du lade laderen blive siddende i batteriet når den er ladet helt op første gang, så starter laderen selv op igen, når batteriet igen trænger til ny energi. Det sikrer at du ikke ender med et batteri som er afladet og for eksempel ikke vil virke efter en vinterpause, hvor du ikke har benyttet cyklen.

Hvis du ikke har mulighed for at have batteriet sat til opladning hele tiden, i en længere periode hvor du ikke benytter cyklen, så bør du som minimum lade dit batteri helt op to gange om måneden i disse perioder. Du kan med fordel altid lade batteriet op hver gang du har været ude og køre, i stedet for at vente til det næsten er løbet tør for strøm. Du kan læse mere om vedligeholdelse af dit batteri her. 

Batavus E-motion® Smart giver dig et intelligent system og masser af komfortable køreprogrammer.